Tuesday, October 07, 2014

Kongsi Gelap untuk Pemalas

Tak bayar aku bakar!

Oleh Mohamad Azim Fitri Abd Aziz
Kuala Lumpur: Sebuah premis menjual kereta import terpakai musnah dipercayai dibakar kumpulan kongsi gelap selepas pemilik premis itu dikatakan enggan membayar wang perlindungan kepada kumpulan terbabit dalam kejadian di Batu 4, Jalan Ipoh, awal pagi semalam.
Menurut sumber, dalam kejadian jam 2.30 pagi, seorang pekerja premis dikatakan melihat kelibat dua lelaki mencurah petrol sebelum membakar tempat meletak kereta terpakai yang mengakibatkan 18 kereta pelbagai model hangus terbakar.

Sumber berkata, sebaik melihat pekerja terbabit, dua suspek itu melarikan diri dengan memanjat pagar di belakang premis dan terus menghilangkan diri.

“Pekerja berkenaan tidak sempat mengejar dua suspek kerana api marak merebak ke belakang premis sebelum dia menghubungi bomba bagi memadamkan kebakaran,” kata sumber.
FotoANTARA kereta yang musnah dalam kebakaran disyaki dilakukan kumpulan kongsi gelap.

Harian Metro difahamkan, ini adalah kejadian ketiga dalam tempoh setahun di mana premis itu cuba dibakar kumpulan kongsi gelap di kawasan Sentul, di sini selepas pemilik premis tidak menurut kemahuan mereka untuk membayar wang perlindungan RM10,000, sebulan.

 Komen :

Kalau sudah pemalas macam-macam cara hendak dapat duit senang dari berusaha. Sudahlah pemalas ada hati hendak jadi pelindung. Tak cukup polis dan pengawal keselamatan untuk melindungi masyarakat dan premiskah? Tabik pada premis yang tidak membayar wang pelindungan walaupun risikonya seperti di atas. Daripada menjadi hamba manusia pemalas yang hina lebih baik premis dibakar. Maruah tak jatuh diri tak rasa hina.

Sunday, April 13, 2014

Tabung Haji Hotel, Bayan Lepas, Pulau Pinang

Hotel Tabung Haji Pulau Pinang terletak berhampiran dengan lapangan terbang antarabangsa Bayan Lepas.Jarak lebih kurang 2km.  Apa yang menarik tentang hotel ini ialah Bank Tabung Haji juga terletak dalam bangunan ini. Jadi ambillah kesempatan untuk buka akaun Tabung Haji atau kemaskini buku anda. Di luar pagar Tabung Haji ini pula ada satu kedai Nasi Dalca, kecil saja tapi orang ramai beratur panjang. Kalau hari Sabtu pula ada pasar malam. TH hotel ini juga berdekatan dengan Muzium Perang dan Akuarium yang jaraknya lebih kurang 8 km.

Aku telah menginap di hotel ini dua kali iaitu pada 28 Feb dan 12 April. Sebenarnya aku suka hotel TH ini kerana sunyi, nyaman, bilik besar tetapi ada satu sebab yang menyebabkan aku ralat  dengan hotel ini iaitu perkhidmatan internetnya yang sangat teruk dan perkhimatan pelanggan di kaunter yang tidak berapa mesra. Selama dua kali aku datang dua kali juga tiada perkhidmatan internet. Alasan yang mereka berikan internet di bawah ada (lobi) sepatutnya di tingkat 4 juga ada atau orang terlalu ramai mengakses. Janji dengan aku hendak periksa tapi sampai sudah tiada inisiatif hendak update aku bertanya sudah ok atau belum. Bila  aku pergi ke kaunter bertanya mereka bagi alasan di kaunter juga ada masalah internet sejak dua hari lepas. Aduan sudah dibuat pada TM dua hari lepas tapi tiada tindakan lagi. Itu adalah alasan palsu sebab dua hari itu adalah waktu bekerja bukan hari bercuti.  Aku  bagi tahu TM ni kalau kita dah buat aduan dia akan ambil tindakan dalam tempoh 24 jam. Tapi itu sajalah alasan mereka sedangkan pekerja yang bekerja waktu syif sebelum itu beritahu dia boleh mengakses internet. Aku juga boleh akses internet dari tingkat 1 tapi bukan dari tingkat 4. Apabila alasan yang tidak munasabah diberikan dan tidak ada inisiatif hendak membantu, kekecewaan dalam diri aku pun timbul  dan ini mungkin kali terakhir aku menginap di sini.  

Ada 3 kriteria untuk aku menginap di satu-satu hotel itu iaitu tempat tidur dan bilik air yang bersih, perkhidmatan pelanggan dan capaian internet. TH Bayan Lepas gagal pada dua perkara itu. Aku rasa ia amat menyedihkan kerana TH adalah jenama orang Islam. Diharapkan TH  boleh membaiki kekurangan yang ada. Tetapi aku harus berikan pujian kepada pekerja-pekerja housekeeping. Mereka amat mesra, murah senyuman dan suka membantu.


Aku  menginap di bilik superior bernombor 411 dan 402 yang berharga RM150 tanpa sarapan pagi.

Pro
----
1. Bilik luas sangat dan bersih
2.  Bilik air pun luas
3. Pengelap kaki di bilik air (TH Alor Setar tak ada)
4. Siaran kabel tv
5. Wifi
6. Air mineral
7. Penghantaran surat khabar depan pintu
8. Peti ais mini, al-quran dan lain-lain yang biasa
9. Makanan ala carte di cafenya sedap walaupun menunya tak banyak
10. Ada gym
11. Ada lif dan mesra OKU

Kontra
---------
1. Wifi teruk sangat
2. Tiada seterika
3. Tiada pengering rambut
4. Tiada tisu tandas
3. Tiada kolam renang dan sauna. 

Ini gambar dan video bilik.


Lobi depan tu Bank Tabung Haji

Kawasan lobi dan receptionist

Lif bahagian lobi

Harga biasa



Bilik air pun cantik


Sangat luas. Bila dah luas tv tulisan di tv pun tak berapa nampak
Macam rumah pangsa. Ruang berjalan ke bilik sangat selesa

Pemandangan dari bilik. Taman kecil di bawah

Pemandangan dari bilik
Luas sangat puas hati.

Gym




Saturday, April 05, 2014

Hotel Royal Penang, Georgetown Pulau Pinang

28 Feb 2014,  Aku dan kawan aku menginap di Royal Hotel Penang bertaraf 4 bintang. Dalaman hotelnya nampak klasik dan perabot dalam bilik pun klasik. Parking kereta bawah tanah kena guna tangga untuk naik ke lobi. Receptionistnya sangat bagus. Masa kami datang kami berurusan dengan receptionist bernama Andrew. Kami ingatkan dia Melayu kerana dia bercakap dalam bahasa Melayu di mana jarang kami berjumpa receptionist yang hendak bercakap melayu dengan pelanggan hotel.  Bahasa Melayunya sangat bagus dan pandai berseloroh orangnya.

Kami menginap sehari di bilik Deluxe room bernombor 803. Harga RM204  beserta sarapan.

Pro
----
1. Wifi. Satu kabel utp disediakan juga
2. Bilik bersih
3. Ada gym dan kolam renang
4. Mesra OKU

Kontra
--------
1. Paip tak ada nak basuh anu. Paip panjang di tempat mandi pun tak ada.
2. Tak ada sofa dalam bilik seperti hotel 4 bintang yang lain.



Layan gambar dan video
----------------------------

Jalan ke bilik

Pemandangan dari bilik







Perabotnya jenis klasik. TV pun klasik


   



Tuesday, April 01, 2014

Darul Makmur Lodge, Kuantan


29 Mac 2014, aku ke Kuantan dan menginap di hotel bajet Darul Makmur Lodge. Lokasi hotel ini betul-betul  berhadapan dengan stadium Darul Makmur. Hotel ini kepunyaan Majlis Ugama Islam dan Adat Resam Melayu Pahang. Harga bilik deluxe RM80. Untuk aku tak berbaloi harga dan kondisi biliknya. Tapi hotel ini amat berdekatan dengan tempat-tempat yang penting seperti stadium, UTC, Arked Medan, restoran dan pasaraya.

Pro
----
1. Lokasi yang strategik di pusat bandar. Rasa selamat walau duduk seorang di sini sebab sebelah hotel ini restoran dan orang sentiasa ada.
2. Di tingkat satu ada ruang untuk bersantai
3. Dalam bilik ada cerek, sachet, tisu tandas, sabun,syampu dan air mineral
4. Tap air panas
5. Aircond

Kontra
--------
1. Bilik kecil
2. Bilik air kecil. Macam tandas dalam kapal terbang
3. Air dari tap mandi kecil. Mandi pun rasa tak basah.
4. Susunan katil dan tv tak selari. Boleh teleng kepala tengok tv.
5. Tuala mandi tak bersih
6. Tiada lif. Bilik bermula di tingkat satu.
7. Tiada wifi
8. Channel tv hanya saluran biasa. Tiada kabel tv.

 Layan gambar dan video

Darulmakmur Lodge. Nampak cantik dari luar


Satu sudut di tingkat satu. Tempat bersantai

Lobi hotel





Dari luar ke bilik

Bilik air kecil sangat

Tuala mandi yang menggelikan







Sunday, February 09, 2014

Chalet Mat Leon, Taman Negara Pahang

1 Feb 2014 sempena cuti panjang Tahun Baru Cina, aku dan kawan-kawan pergi bercuti ke Taman Negara Pahang. Ini kali ke-6 aku ke sana dan ke semua percutian 6 kali  itu aku memandu terus ke Kuala Tahan. Belum pernah  naik dari jeti Kuala Tembeling sebab perjalanan dari Kuala Tembeling ke Kuala Tahan mengambil masa 2 jam. Kalau jalan darat lebih kurang hanya 1 jam 30 minit. Lagi pun selamat lagi di Kuala Tahan sebab boleh tengok kereta selalu.

Dalam 6 kali ke sana, 4 kali aku duduk di Chalet Mat Leon dan sekali di Agoh Chalet dan sekali di Seri Mutiara Taman Negara. Aku suka duduk di chalet Mat Leon sebab kawasannya sangat sunyi dan jauh dari hiruk pikuk orang ramai. Kawasannya juga berdekatan sungai dan boleh memancing. Cafenya pun cantik dan unik. Semua di buat dari kayu. Nyaman sangat kalau duduk di cafe dia. Kalau nak rasa hidup suasana kampung dan suasana hutan Mat Leon adalah tempat yang sesuai. Lagi satu data hanya 'Edge' di sini dan kawasan sekitar Kuala Tahan.

Makan
---------

Jika hendak merasa masakan kampung orang Jerantut seperti gulai rong (dibuat dari biji getah) dan sambal hitam asam belimbing boleh didapati di sini. Kadang-kadang jika bernasib baik mereka boleh sediakan masakan ikan sungai yang mereka tangkap. Harganya tidaklah mahal. Harga untuk makanan biasa yang goreng-goreng sedikit mahal. Biasanya RM6.50 .Tapi nasi putih terkejut juga tengok harganya RM2.50 satu pinggan. Masakan  tradisi penduduk sini sangat sedap. Makanan standard yang goreng-goreng tu kurang sedap.

Atas gulai asam rong. Bawah ikan sungai yang digoreng rangup. Saiznya 2x atau 3x besar dari ikan bilis.  Sangat sedap rasanya. Menurut ipar Mat leon mereka mengambil masa yang lama untuk  membuang isi perut ikan tersebut. Harga untuk kedua-duanya RM6.50


Jalan ke chalet Mat Leon
--------------------------------
Sekarang sudah dibuat jalan tar terus ke Chalet Mat Leon. Sementara ini belum ada  papan tanda ke situ. Untuk ke Chalet Mat Leon perlu melalui jalan ke Resort Woodland dan Resort Rainforest. Selepas Rainforest anda perlu menaiki jalan yang berbukit sedikit. Sila matikan aircon bila menaiki jalan bukit ini.  Hari itu kereta kami tak boleh naik langsung. Lepas matikan baru ok. Jarak dari Rainforest ke Mat Leon lebih kurang 200 meter .  Anda tak akan nampak chalet Mat Leon dari tepi jalan tar. Anda akan perasan di sebelah kiri ada jalan berturap batu yang bentuk jalannya curam  ke bawah dan jalan itulah menuju ke Mat leon. Jaraknya dalam 50 meter dari tepi jalan tar. Jika sebelah malam kawasan ini amat gelap gelita tapi adventure.

Jika dahulu kami terpaksa parking jauh dicelah-celah rumah orang dan berjalan kaki ke chalet Mat Leon atau minta Mat Leon  mengambil kami. Dari chalet  jika hendak ke  jeti Kuala Tahan mengambil masa 10 minit berjalan kaki atau Mat Leon boleh hantar ke jeti Kuala Tahan menggunakan bot/4wd. Cuma sebelah malam jika kita hendak melepak di jeti Kuala Tahan Mat Leon boleh hantar cuma nak balik kena balik sendiri. Memang adventure balik jalan kaki meredah  hutan dan rumah orang dalam keadaan gelap-gelita. Tapi kena ada lampu suluh kalau tak meraba nak balik..  Yang seronoknya kadang-kadang kita boleh nampak  kucing hutan. Kalau bernasib baik ular pun boleh jumpa.

Di pondok Mat Leon ini boleh memancing.


Pemandangan dari pondok sampan. Ini gambar lama. Yang terbaru tangga ini telah rosak teruk dan rumput-rumput semua dah tak ada hanya dipenuhi pasir halus akibat banjir besar baru-baru ini.

Dari pondok sampan. Air deras. Kalau nak mandi boleh.Kami mandi di tepi batu sebelah kanan tu dengan memakai jaket keselamatan. Menurut pekerja Mat Leon di sini pernah berlaku kematian  kerana lemas di tarik pusaran air

Cafe. Nyaman duduk sini kadang-kadang terasa kesejukannya
 
Pemandangan dari cafe ke pondok sampan


Harga chalet
---------------
Chalet aircond - RM150 - baru di bina mengadap sungai.
Chalet standard (kipas) - RM60
Chalet untuk 4 orang (kipas) - RM80
Dorm chalet (bilik air luar) - RM15 satu kepala (satu dorm muat 4 orang)
Khemah - RM5 satu kepala (khemah bawa sendiri)

Nak sumbat berapa ramai dalam chalet tak kisah. Chaletnya hanya  ala kadar saja.

Pro
----
1. Air sejuk. Pikir panjang kalau nak mandi pagi.
2. Tuala di sediakan
3. Air paip laju.
4. Ada sarapan pagi

Kontra
---------
1. Bergoyang-goyang tangga chalet bila pijak
2. Tiada cermin, sabun mandi, tv, cerek,gelas
3. Pintu bilik air dari dalam tak ada selak
4. Batang singki bocor
5. Kotak flush rosak.  Air payah nak penuh walaupun airnya laju.


Setiap chalet disediakan fire extinguisher. Maklumlah chalet kayu mudah terbakar.


Balkoni mengadap hutan.Kami jadikan balkoni ni tempat memasak dan makan. Dapur gas, periuk belanga bawa sendiri. Pinggan mangkuk boleh pinjam dari cafe Mat Leon.
Dinding nampak baru

Add caption

Itu chalet baru yang ada aircond. Berhadapan sungai. Bulatan merah tempat perkhemahan. Tak besar pun. Tanah bahagian situ saja yang rata. Bahagian lain penuh akar.

Dorm mengadap cafe.. Satu bilik 4 katil

Monday, December 30, 2013

Hotel Peach Blossom, Langkawi

27 Dec kami menyewa pula hotel Peach Blossom di Langkawi. Harga Standard room RM88. Hotel ini terletak berdekatan dengan kedai Haji Ismail Group di Kuah. Jalan kaki mungkin 10 minit. Hotel ini nampak masih baru beroperasi. Ini gambar hotelnya. Gambar bilik terlupa nak ambil hanya ambil video saja.

Hotel ini sedkiti terceruk. Sebelah kanan kawasan ini ialah perkampungan Melayu. Sebelah kiri pula jalan besar.

Nak masuk kena buka kasut.

Laluan belakang ke bilik kami. Kena buka kasut di luar.
 Pro
----
1. Bilik dan bilik air baru dan bersih
2. Pengelap kaki
3. Dua soket kuasa di kepala katil
4. Kasut tak boleh dibawa ke bilik
5. Wifi
6. Semua bilik di ground floor. Sesuai untuk OKU dan orang tua.

Kontra
--------
1. Bilik kecil rasa tak sepadan dengan harga
2. Tiada arah kiblat
3. Speaker TV membingitkan
4. Wifi hanya sampai pukul 12 malam.
5. Tiada cerek dan gelas.
6. Tidak diberi tuala dan sabun.

Ini video biliknya.
---------------------



The Leverage Business Hotel, Kuala Kedah

Kelmarin 26 Dec kami pergi ke Kuala Kedah. Sebenarnya bukan nak pergi ke Kuala Kedah tapi hendak ke Langkawi tapi tidur di Kuala Kedah. Kami tempah bilik melalui internet. Malas nak mencari secara manual...letih. Jadi kami pilihlah bilik standard di hotel yang ada tajuk bisnes. Saja nak merasa macam mana bisnes di Kuala Kedah. Harga Bilik standard room RM95 termasuk cukai bodoh. Kami duduk di bilik no. 235. Di sertakan gambar hotel dan bilik serta pro dan kontra.



Lobi











Pro
----
1. Astro
2. WIFI
3. Sachet nescafe
4. Pengering rambut

Kontra
--------
1. Bilik air dia boleh nampak bayang2 badan bila buat aktiviti sulit.
2. Pancur air dia atas shiling.
3. Lantai bilik air seperti dah lama tak sental.
4. Tiada almari, peti ais mini, seterika.
5. Tiada lif. Bilik bermula di tingkat 1
6. Pelayan kaunter tak mesra pelanggan. Masam mencuka.


Ini video bilik.
-----------------