Monday, September 18, 2017

Ulasan filem : Hush

Filem Hush ini merupakan antara filem psiko terbaik yang penuh suspen dan seram. Kisah berkenaan seorang penulis buku OKU pekak dan bisu yang tinggal bersendirian di rumah peranginan di dalam hutan terpaksa berhadapan dengan seorang pembunuh psiko yang kejam. Bagaimana dia melawan manusia normal dengan kekurangan dirinya. Filem ini tak banyak dailog ia lebih banyak aksi suspen yang mantap. Filem ini hanya memerlukan dua watak penting sahaja. Watak OKU dipaparkan sebagai orang yang cepat bertenang dan berani. Menariknya tidak ada suara jeritan keluar dari watak OKU semasa menahan kesakitan dan ketakutan.






Tuesday, June 06, 2017

Ulasan Buku : Ibu Adalah Pentafsir & Sungai


Buku ini mengandungi dua buah novel. Novel IBU SEORANG PENTAFSIR bagi pendapat gua adalah tentang ibu penulis sendiri. Penulis menukilkan tentang kehidupan ibunya yang diamati semasa kecil. Ibunya seorang miskin tetapi cekal dan rajin dalam menjalani hidup seharian. Ibu dan kerja berpisah tiada. Ibu adalah kerja dan kerja adalah ibu. Ibunya tidak pernah dilihat membuang masa. Rutin harian ibunya bekerja dari sebelum subuh hinggalah malam. Tiada istilah rehat dalam diri ibunya. Waktu rehat ibunya hanya waktu tidur. Ibunya adalah pesawah, petani, penternak, bapa dan segala-gala kerja yang ada ibunya akan lakukan.
Walaupun mempunyai suami yang asyik menangkap burung, ibunya tidak pernah berkata buruk tentang suami, taat akan suami, tidak mengeluh nasib diri, penyayang kepada anak-anak dan taat perintah Tuhan. Walaupun ketika lumpuh ibunya tidak pernah duduk diam ada sahaja kerja yang dibuat. Tidak ada perempuan yang setara ibunya walaupun mereka yang terpelajar. Ibunya tidak seperti perempuan2 di menara gading yang penulis temui yang hanya bermaklumat tetapi tidak mampu mentafsir hidup seperti ibunya yang jika dicampak ke mana sahaja boleh hidup dengan sendiri tanpa maklumat kaku.
Novel SUNGAI pula adalah luahan penderitaan, kekecewaan dan kemarahan sungai terhadap manusia2 kapitalis durjana yang merosakkan sungai. Sungai mahu membalas dendam terhadap manusia yang merosakkan dirinya. Sebelum sungai dimusnahkan sungai berkomplot dengan angin,hujan dan matahari untuk memusnahkan manusia jahat agar sungai dapat meneruskan kehidupan asalnya yang memberi manfaat kepada makhhluk melata.
Dua buah novel ini menyarankan diri kita untuk tidak memandang rendah kehebatan ibu dan pekerjaan kampung yang tidak bergantung hidup kepada makhluk.Watak ibu mengangkat martabat perempuan cekal dan kuat tanpa sebarang emosi putus asa. Juga novel ini meminta kita memainkan peranan sebagai makhluk Tuhan terpilih untuk mempertahankan alam semulajadi daripada kemusnahan yang dilakukan orang politik dan kapitalis. Kerakusan manusia akan menyebabkan bencana alam terjadi.

Makan Kismis Hilang Senggugut

Aku ada masalah sengugut sejak berusia 26 atau 27 tahun dan masalah semakin teruk sehingga sekarang umur 44 tahun. Kebiasaannya semasa hari ketiga ketika darah banyak masa itulah masalah senggugut menyerang selama dua hari.  Dua hari itu aku tak boleh tidur lena, perut memulas dan berangin, kerap berak cair dan selalu muntah angin. Jalan pun terbongkok badan tak boleh tegak. Duduk pun tak boleh diam mesti badan bergoyang macam berzikir. Apa kerja pun tak boleh buat.  Berguling-guling atas katil sajalah sampai terlena.  Sampai rasa nak jumpa doktor suruh buang rahim  bila setiap kali datang period sebab terlalu trauma. Bila dah berumur ni kekuatan untuk menahan sakit dah kurang sangat. Setiap kali senggugut memang kena telan pil pain killer warna kuning tapi sejak 3 tahun lepas pain killer dah kurang berkesan. Kalau dulu sehari sekali sahaja telan tapi sejak kurang berkesan kena telan 4 kali sehari itupun perut akan mengeras penuh angin. Pernah jumpa doktor pakar sakit puan di Hospital Serdang cek takut-takut masalah fibroid tapi doktor kata tak ada fibroid. Doktor kata sengugut tu normal dan dia cuma bekalkan panadol untuk tahan sakit saja sebagai ganti pain killer warna kuning tu. Aku tak rasa normal kalau tua-tua ni kena senggugut.
Macam-macam cara dah aku guna nak kurangkan masalah senggugut ni dengan tuam air panas, kurangkan makanan berangin, bersenam, minum air halia, makan bawang putih dan macam-macam cara yang dicadangkan dalam internet tu tapi sakit tetap sama. Cuma pernah minum 100 plus sebelum dan semasa period dan kesan sakit memang berkurang. Cuma itulah sebab dah tua kudrat tahan sakit dah tak berapa nak ada.
Tapi sejak dua bulan  lepas  dan dah dua kali period aku tak rasa langsung sakit. Aku rasa sebab aku makan kismis setiap hari bersama oat. Biasanya aku makan oat kosong tapi sejak dua bulan lepas aku tambah kismis sebab ia boleh mencegah anemia sebab aku ada anemia. Aku pun cari di internet apa khasiat kismis  selain mencegah anemia dan rupanya ia kaya dengan magnesium dan calcium  yang diperlukan semasa period. Alhamdulillah semasa menulis ini aku tengah period untuk bulan kedua aku tak rasa sebarang sakit lagi. Mudah-mudahan senggugut tidak datang untuk bulan-bulan seterusnya. Aku akan update di ruang komen untuk period ketiga dan seterusnya.

Macam inilah setiap pagi makan oat dan kismis. 5 sudu besar oat dan berbelas biji kismis

Rujuk http://www.livestrong.com/article/94683-menstrual-cramps-vitamins/ untuk keterangan mineral dan vitamin bagi mengurangkan senggugut.
Kelebihan kismis atau raisin boleh dicari di youtube. Adios!!

Sunday, July 17, 2016

Ulasan filem : BREAKING THE SILENCE




Kisah seorang ibu tinggal miskin yang tabah membesarkan seorang anak cacat pendengaran di sebuah kawasan di China. Si Zu nama ibu tinggal tersebut berusaha mengajar anaknya bercakap agar anaknya dapat diterima masuk ke sekolah normal. Anaknya mendengar menggunakan alat pendengaran.Si Zu tidak menerima hakikat anaknya pekak dan percaya anaknya boleh bercakap suatu hari nanti.  Suatu hari alat pendengaran anaknya rosak dan Si Zu terpaksa berusaha keras membuat kerja lebih bagi mencari wang untuk membeli alat pendengaran baru.

Tuesday, October 07, 2014

Kongsi Gelap untuk Pemalas

Tak bayar aku bakar!

Oleh Mohamad Azim Fitri Abd Aziz
Kuala Lumpur: Sebuah premis menjual kereta import terpakai musnah dipercayai dibakar kumpulan kongsi gelap selepas pemilik premis itu dikatakan enggan membayar wang perlindungan kepada kumpulan terbabit dalam kejadian di Batu 4, Jalan Ipoh, awal pagi semalam.
Menurut sumber, dalam kejadian jam 2.30 pagi, seorang pekerja premis dikatakan melihat kelibat dua lelaki mencurah petrol sebelum membakar tempat meletak kereta terpakai yang mengakibatkan 18 kereta pelbagai model hangus terbakar.

Sumber berkata, sebaik melihat pekerja terbabit, dua suspek itu melarikan diri dengan memanjat pagar di belakang premis dan terus menghilangkan diri.

“Pekerja berkenaan tidak sempat mengejar dua suspek kerana api marak merebak ke belakang premis sebelum dia menghubungi bomba bagi memadamkan kebakaran,” kata sumber.
FotoANTARA kereta yang musnah dalam kebakaran disyaki dilakukan kumpulan kongsi gelap.

Harian Metro difahamkan, ini adalah kejadian ketiga dalam tempoh setahun di mana premis itu cuba dibakar kumpulan kongsi gelap di kawasan Sentul, di sini selepas pemilik premis tidak menurut kemahuan mereka untuk membayar wang perlindungan RM10,000, sebulan.

 Komen :

Kalau sudah pemalas macam-macam cara hendak dapat duit senang dari berusaha. Sudahlah pemalas ada hati hendak jadi pelindung. Tak cukup polis dan pengawal keselamatan untuk melindungi masyarakat dan premiskah? Tabik pada premis yang tidak membayar wang pelindungan walaupun risikonya seperti di atas. Daripada menjadi hamba manusia pemalas yang hina lebih baik premis dibakar. Maruah tak jatuh diri tak rasa hina.

Sunday, April 13, 2014

Tabung Haji Hotel, Bayan Lepas, Pulau Pinang

Hotel Tabung Haji Pulau Pinang terletak berhampiran dengan lapangan terbang antarabangsa Bayan Lepas.Jarak lebih kurang 2km.  Apa yang menarik tentang hotel ini ialah Bank Tabung Haji juga terletak dalam bangunan ini. Jadi ambillah kesempatan untuk buka akaun Tabung Haji atau kemaskini buku anda. Di luar pagar Tabung Haji ini pula ada satu kedai Nasi Dalca, kecil saja tapi orang ramai beratur panjang. Kalau hari Sabtu pula ada pasar malam. TH hotel ini juga berdekatan dengan Muzium Perang dan Akuarium yang jaraknya lebih kurang 8 km.

Aku telah menginap di hotel ini dua kali iaitu pada 28 Feb dan 12 April. Sebenarnya aku suka hotel TH ini kerana sunyi, nyaman, bilik besar tetapi ada satu sebab yang menyebabkan aku ralat  dengan hotel ini iaitu perkhidmatan internetnya yang sangat teruk dan perkhimatan pelanggan di kaunter yang tidak berapa mesra. Selama dua kali aku datang dua kali juga tiada perkhidmatan internet. Alasan yang mereka berikan internet di bawah ada (lobi) sepatutnya di tingkat 4 juga ada atau orang terlalu ramai mengakses. Janji dengan aku hendak periksa tapi sampai sudah tiada inisiatif hendak update aku bertanya sudah ok atau belum. Bila  aku pergi ke kaunter bertanya mereka bagi alasan di kaunter juga ada masalah internet sejak dua hari lepas. Aduan sudah dibuat pada TM dua hari lepas tapi tiada tindakan lagi. Itu adalah alasan palsu sebab dua hari itu adalah waktu bekerja bukan hari bercuti.  Aku  bagi tahu TM ni kalau kita dah buat aduan dia akan ambil tindakan dalam tempoh 24 jam. Tapi itu sajalah alasan mereka sedangkan pekerja yang bekerja waktu syif sebelum itu beritahu dia boleh mengakses internet. Aku juga boleh akses internet dari tingkat 1 tapi bukan dari tingkat 4. Apabila alasan yang tidak munasabah diberikan dan tidak ada inisiatif hendak membantu, kekecewaan dalam diri aku pun timbul  dan ini mungkin kali terakhir aku menginap di sini.  

Ada 3 kriteria untuk aku menginap di satu-satu hotel itu iaitu tempat tidur dan bilik air yang bersih, perkhidmatan pelanggan dan capaian internet. TH Bayan Lepas gagal pada dua perkara itu. Aku rasa ia amat menyedihkan kerana TH adalah jenama orang Islam. Diharapkan TH  boleh membaiki kekurangan yang ada. Tetapi aku harus berikan pujian kepada pekerja-pekerja housekeeping. Mereka amat mesra, murah senyuman dan suka membantu.


Aku  menginap di bilik superior bernombor 411 dan 402 yang berharga RM150 tanpa sarapan pagi.

Pro
----
1. Bilik luas sangat dan bersih
2.  Bilik air pun luas
3. Pengelap kaki di bilik air (TH Alor Setar tak ada)
4. Siaran kabel tv
5. Wifi
6. Air mineral
7. Penghantaran surat khabar depan pintu
8. Peti ais mini, al-quran dan lain-lain yang biasa
9. Makanan ala carte di cafenya sedap walaupun menunya tak banyak
10. Ada gym
11. Ada lif dan mesra OKU

Kontra
---------
1. Wifi teruk sangat
2. Tiada seterika
3. Tiada pengering rambut
4. Tiada tisu tandas
3. Tiada kolam renang dan sauna. 

Ini gambar dan video bilik.


Lobi depan tu Bank Tabung Haji

Kawasan lobi dan receptionist

Lif bahagian lobi

Harga biasa



Bilik air pun cantik


Sangat luas. Bila dah luas tv tulisan di tv pun tak berapa nampak
Macam rumah pangsa. Ruang berjalan ke bilik sangat selesa

Pemandangan dari bilik. Taman kecil di bawah

Pemandangan dari bilik
Luas sangat puas hati.

Gym




Saturday, April 05, 2014

Hotel Royal Penang, Georgetown Pulau Pinang

28 Feb 2014,  Aku dan kawan aku menginap di Royal Hotel Penang bertaraf 4 bintang. Dalaman hotelnya nampak klasik dan perabot dalam bilik pun klasik. Parking kereta bawah tanah kena guna tangga untuk naik ke lobi. Receptionistnya sangat bagus. Masa kami datang kami berurusan dengan receptionist bernama Andrew. Kami ingatkan dia Melayu kerana dia bercakap dalam bahasa Melayu di mana jarang kami berjumpa receptionist yang hendak bercakap melayu dengan pelanggan hotel.  Bahasa Melayunya sangat bagus dan pandai berseloroh orangnya.

Kami menginap sehari di bilik Deluxe room bernombor 803. Harga RM204  beserta sarapan.

Pro
----
1. Wifi. Satu kabel utp disediakan juga
2. Bilik bersih
3. Ada gym dan kolam renang
4. Mesra OKU

Kontra
--------
1. Paip tak ada nak basuh anu. Paip panjang di tempat mandi pun tak ada.
2. Tak ada sofa dalam bilik seperti hotel 4 bintang yang lain.



Layan gambar dan video
----------------------------

Jalan ke bilik

Pemandangan dari bilik







Perabotnya jenis klasik. TV pun klasik


   



Tuesday, April 01, 2014

Darul Makmur Lodge, Kuantan


29 Mac 2014, aku ke Kuantan dan menginap di hotel bajet Darul Makmur Lodge. Lokasi hotel ini betul-betul  berhadapan dengan stadium Darul Makmur. Hotel ini kepunyaan Majlis Ugama Islam dan Adat Resam Melayu Pahang. Harga bilik deluxe RM80. Untuk aku tak berbaloi harga dan kondisi biliknya. Tapi hotel ini amat berdekatan dengan tempat-tempat yang penting seperti stadium, UTC, Arked Medan, restoran dan pasaraya.

Pro
----
1. Lokasi yang strategik di pusat bandar. Rasa selamat walau duduk seorang di sini sebab sebelah hotel ini restoran dan orang sentiasa ada.
2. Di tingkat satu ada ruang untuk bersantai
3. Dalam bilik ada cerek, sachet, tisu tandas, sabun,syampu dan air mineral
4. Tap air panas
5. Aircond

Kontra
--------
1. Bilik kecil
2. Bilik air kecil. Macam tandas dalam kapal terbang
3. Air dari tap mandi kecil. Mandi pun rasa tak basah.
4. Susunan katil dan tv tak selari. Boleh teleng kepala tengok tv.
5. Tuala mandi tak bersih
6. Tiada lif. Bilik bermula di tingkat satu.
7. Tiada wifi
8. Channel tv hanya saluran biasa. Tiada kabel tv.

 Layan gambar dan video

Darulmakmur Lodge. Nampak cantik dari luar


Satu sudut di tingkat satu. Tempat bersantai

Lobi hotel





Dari luar ke bilik

Bilik air kecil sangat

Tuala mandi yang menggelikan