Tuesday, April 12, 2011

Ulasan filem Kurdis : Turtles Can Fly



Filem bertema anti peperangan ini mengambil kanak-kanak sebagai subjek utama. Filem ini mengenengahkan kehidupan anak-anak yatim mangsa perang di kawasan pelarian kem Kurdistan yang terletak bersempadan dengan Turki. Filem tahun 2004 ini adalah yang pertama dibuat di Iraq selepas kejatuhan Saddam Hussein.

Watak utama dalam filem ini bernama Satelit berusia 13 tahun seorang yang berpengaruh di kalangan kanak-kanak di kem. Khidmatnya sentiasa diperlukan oleh penduduk setempat untuk memasang piring satelit di penempatan mereka bagi mendapatkan maklumat tentang peperangan di Iraq. Di samping itu Satelit mempunyai organisai pekerja di kalangan kanak-kanak untuk mencari periuk api dan menjualnya di pasaran bagi meneruskan kehidupan mereka. Cerita ini mengangkat Amerika sebagai kawan bila mana watak Satelit mengharap tentera Amerika datang menyelamatkan mereka dan memuji filem-filem Amerika di samping beliau suka bercakap menggunakan beberapa perkataan Inggeris. Satelit suka menonjolkan dirinya sebagai orang serba tahu dan akibatnya beliau diminta oleh penduduk kem menterjemah berita-berita berbahasa Inggeris. Di sini ada aksi-aksi lucu yang ditunjukkan oleh Satelit bila mana beliau menterjemah mengikut citarasanya sendiri dan akan melarikan diri bila rasa tidak selamat dan mencari pelbagai helah untuk tidak menghadirkan diri.

Di kem tersebut Satelit terdengar kedatangan tiga kanak-kanak pelarian yang baru. Tiga orang adik-beradik Hegrov,Agrin dan Riga. Satelit merasa sedikit tergugat apabila merasa Hegrov cuba mengambil alih kuasanya. Tetapi hatinya menjadi tenteram apabila beliau jatuh hati pada Agrin tetapi tidak dilayan Agrin. Beliau mendapat tahu Hegrov yang cacat kedua-dua tangannya mempunyai keistimewaan lain iaitu kelebihan meramalkan masa depan. Satelit mengambil kesempatan untuk mempopularkan dirinya dengan mendekati Hegrov meminta memberitahu berita-berita terbaru yang akan berlaku dan Satelit memanupulasinya dengan menghebahkan kepada penduduk kem sebagai berita terbaru dari saluran berita sebagai mengangkat reputasi dirinya.

Dalam cerita ini kita dibawa merasai penderitaan yang ditanggung Agrin dengan memek wajahnya yang sentiasa muram dan berduka. Agrin tidak ada perasaan terhadap hidup selepas pembunuhan kedua ibubapanya dan setelah beliau dirogol oleh tentera Iraq sehingga melahirkan Riga yang buta di mana di awal cerita kita sangkakan Riga adalah adik kepada Agrin dan Hegrov. Agrin sangat membenci Riga kerana ia mengingatkan kejadian hitam yang menimpa hidupnya. Agrin mendesak Hegrov meninggalkan Riga di kem tersebut dan mahu mereka berpindah ke tempat lain. Hegrov menentang kerana sayangkan Riga dan memintanya bersabar dan meminta Agrin belajar menyayangi Riga.

Agrin semakin tertekan dan cuba membunuh diri tetapi membatalkannya sebaliknya cuba membunuh Riga dengan meninggalkan Riga di kawasan periuk api tetapi berjaya diselamatkan Satelit yang mengakibatkan kakinya cedera terkena periuk api.

Di akhir cerita ini kejadian sadis menimpa Riga dan Agrin. Agrin membunuh Riga dengan melemaskannya dan kemudian membunuh dirinya dengan terjun ke lembah dalam. Satu pengakhiran cerita yang menyayat hati.

Filem arahan Bahman Ghobadi rakyat Iran berbangsa Kurdis ini telah berjaya menggondol 12 anugerah di pelbagai peringkat antarabangsa. Filem ini akan membuat kita berfikir tentang masa depan dan nasib anak-anak mangsa perang di Kurdistan yang selama ini tidak banyak didedahkan di dunia luar. Di akhir cerita ditonjolkan kejatuhan Saddam Hussein diikuti dengan kedatangan tentera Amerika di kem pelarian. Mungkin ada orang beranggapan cerita ini mengangkat Amerika sebagai satu negara yang baik. Aku juga berfikir kenapa perlu ditonjolkan Amerika sebegitu sedangkan ia sebenarnya zalim. Tetapi kita kena kembali kepada sejarah kerana sejak 1988 Saddam telah membunuh kejam beribu-ribu bangsa Kurdis dengan pelbagai cara termasuk menggunakan bom beracun dan tidak ada negara yang menolong bangsa Kurdis ini. Jadi filem ini menunjukkan bangsa Kurdis akan menerima pertolongan dari sesiapa sahaja yang sudi menyelamatkan mereka walaupun dari tentera kafir dan hakikatnya Amerikalah yang menolong. Itu fakta yang tidak boleh dinafikan. Kita yang hidup senang di sini memang sedap nak mengkritik cuba kena batang hidung sendiri baru tahu.

Berbalik kepada watak-watak di dalam filem ini anda akan kagum melihat kanak-kanak beraksi dengan begitu menyentuh perasaan dari sudut setiakawan, pengorbanan dan kedukaan. Watak Riga yang buta berusia mungkin dua tahun cukup unik membawa watak yang tersendiri. Walaupun watak utama untuk filem ini adalah Satelit tetapi yang banyak meinggalkan kesan di jiwa kita adalah watak Agrin, Rita dan juga Hegrov.

Filem ini menyebabkan aku berhari-hari tak berapa boleh tidur lena dan mandi pun tak berapa basah. Pertama kerana kejadian sadis yang menimpa Agrin dan Riga kedua kerana tajuk cerita ini. Aku asyik berfikir kenapa dipilih tajuk sebegitu walaupun ada sedutan kura-kura berenang-renang di samping Riga di dalam tasik dan juga sedutan Riga bermain dengan kura-kura sedangkan dalam cerita itu ikan merah ditonjolkan sebanyak tiga kali yang menjadi lambang kegembiraan kepada Satelit sebagai watak utama. Ataupun adakah kura-kura yang dimaksudkan itu adalah Riga kerana jika dilihat dari semua poster yang ditonjolkan menunjukkan Agrin menggendong Riga yang seumpama kura-kura. Sedang aku menulis ini aku rasa yang terakhir itu menepati maksudnya kerana yang paling meinggalkan kesan kepada keindahan filem ini yang sampai berhari-hari melekat kat kepala otak aku adalah watak Agrin dan Riga. This is very best movie. Adios!!!

No comments: