Sunday, February 24, 2013

Muslim Hotel, Cameron Highland

Ini kali ke 7 aku ke Cameron Highland. Sambut hari lahir di sinilah kononnya. Aku belum jemu lagi ke sini. Cameron memberikan ketenangan dan kesejukan. Setiap kali ke sini aku rasa geram, marah dan sedih apabila melihat manusia-manusia kapitalis menarah bukit-bukit untuk pembangunan yang akhirnya hanya membawa keuntungan sementara kepada diri sendiri. Pantang nampak bukit-bukau, kawasan lapang, kawasan berpokok semua nak sapu. Tak berfikirkah yang Cameron semakin panas sebab tangan-tangan manusia keparat? Yang memberikan lesen memusnahkan kawasan hutan Cameron Highland ini aku labelkan bodoh dan jahat. Makcik aku pernah cerita dulu-dulu mungkin 70 tahun lepas agaknya makanan tak payah di simpan dalam peti ais cukup letak dalam almari dah boleh beku (entah betul ke tak). Dulu rumah tak ada kipas sekarang sudah nampak tempat berkipas. Contoh restoran tempat aku menginap baru ini.

Kali ini aku memilih menginap di Muslim Hotel, Tanah Rata yang baru di buka Disember 2012. Sebelum ini aku balik hari, berkhemah atau duduk di rumah TM. Harga setiap bilik adalah seperti di bawah. Untuk lebih lanjut boleh pergi ke websitenya http://www.muslimhotel.com.my tapi harga di websitenya tidak update.




Aku memilih bilik King yang bertingkap dan harganya rm140. Bilik bernombor 1002. Harganya berlainan mengikut musim, hari biasa, hari minggu dan cuti umum. Bilik paling murah berharga RM72. Secara ringkas aku cuma hendak senaraikan Pro dan Kontra berkenaan Muslim Hotel ini.


Pro
----
1. Radio di lobi di pasang alunan ayat quran.
2. Customer service bagus sentiasa senyum
3. Bilik bersih dan cantik
4. Disediakan sarapan pagi
5. Setiap floor ada surau kecil disediakan
6. Setiap floor ada WIFI
7. Sarapan pagi simple tapi sedap
8. Bilik ada astro.
9. Hotel ini dibuka untuk menjadi ahli dengan bayaran RM50 seumur hidup dan diberikan diskaun 10% dari harga asal. Hanya 5 kali penginapan setahun untuk mendapatkan harga diskaun

Kontra
-------
1. Perkhidmatan WIFI tidak bagus. Diakui sendiri oleh receptionist menurut beliau TM selalu datang ke situ untuk memeriksa masalah yang dihadapi.Ada floor yang WIFInya tidak berfungsi.Connected dengan signal penuh pun tidak boleh akses internet. Bilik aku berdekatan lobi pun tidak sampai coveragenya.
2. Tidak disediakan tisu tandas. Tida ada shampoo dan sabun disediakan dalam bekas pencuci tangan.
3. Tidak diberikan uncang teh untuk minum hanya gelas dan cerek
4. Shower mencecah shiling tak tercapai tangan. Airnya tidak panas hanya suam
5. Air bertakung sedikit di bilik mandi lambat hendak turun. Mungkin lantai bilik air dibuat rata.
6. Bilik bertingkap memberikan gangguan bunyi kenderaan lalu lalang. Perlu ditutup selalu.
7. Tiada lif. Tapi ada satu atau dua bilik di ground floor.

Apa-apa perniagaan berjenama Islam dan muslim mestilah sempurna atau paling tidak pun perlulah lebih baik dari pesaing mereka. Bila membawa jenama Islam/Muslim kualiti mestilah yang terbaik. Untuk Hotel Muslim yang aku menginap perlulah dipastikan perkara 1,2,3 dan 5 diatasi. Harap bilik, bilik air dan setiap ruang sentiasa terjaga kecantikan sehingga bertahun lamanya. Di bawah disertakan beberapa keping gambar dan videobilik yang aku duduk. Adioss!!


Gambar bilik aku menginap, lobi dan restoran hotel.


Bilik King tapi katilnya saiz Queen.


Restoran hotel. Bersih dan boleh tahan sedap makanannya. Makanan adalah ala carte.


Inilah sarapan pagi. Bihun goreng, nasi goreng dan telur goreng. Air pula kopi dan teh panas. Nikmat dan boleh tahan sedapnya.



Ini pekerja di restoran hotel tersebut. Berbudi bahasa bila melayan pelanggan. Jarang bertemu pekerja seperti remaja ini.

Ini video bilik.


20 comments:

Domo said...

saya pon dodok kat blik yang sama!!! lol.
kann~
sy sangat agree pada kontra dia.
harap sgt dorg bole improved kan.

Anonymous said...

Ada lif tak hotel ni?

Lola D Souza said...

takde lif..tangga je..tinggi..kalu orang tua sakit lutut..susahlah

Unknown said...

tidak ada lif

Anonymous said...

bilik takde tingkap ade aircond tak..

Unknown said...

Tak pasti pulak yang bilik tak bertingkap ada aircond ke tak ada.

Unknown said...

Hotel ini ada bilik di ground floor. Tapi tak ingat berapa unit ada. Mungkin satu dua unit sahaja. Kalau ada ahli keluarga OKU bolehlah duduk di sini.

Lilyyy said...

Sekarang ni hotel ni dah ok dah...saya suka duduk sini..selesa and siap ada restoran arab lagi kat sebelah dia..dijamin HALAL..sedap..bersama sama majukan hotel islam..sokong mereka.. :)

Anonymous said...

Rasanya aircord xperlu kot, sbb cameron malam still sejuk lg.
BTW, hampir semua hotel @ tempat kat cameron ni mmg problem dgn heater & wifi. Punca utama suhu, sbb kat cameron rata2 org guna heater jenis biasa, patut guna yg macam negara yg beriklim sejuk, yg wifi sbb dkt cameron, TM ptut establish wifi signal tu kuat, kasi gegar sikit hihi.. (dulu pernah stay & kerja at cameron)

Unknown said...

Anon 3:52am, saya duduk di hotel pekan Brinchang ok dia punya wifi. Cuma heater tu kadang2 ok kadang2 tak.

Unknown said...

saya dah menginap beberapa kali kat hotel ini..Alhamdulillah banyak improvement. lantai bilik air yang airnya bertakung dah dielokkan..dah makin ramai menginap di hotel ni..Alhamdulillah. Semoga hotel ini kekal sebagai aset orang Islam di Cameron..dan makin maju..doakan yang terbaik. barulah boleh buat penambahbaikan.. :)

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

And nama hotel ni sekarang Madani Hotel

Panji said...

masalah wifi ni ianya kena maintain secara interval. memory akan fully utilised dan ia perlu perlu disenggara. lg satu, pls spend a little more for the best option, then we ll satisfy.

Unknown said...

Dah booking hotel ni mlalui booking.com..saya prgi time cuti skolah..hotel lain smua hrga naik tggi..tp madani hotel ni ok lgi la dia pye hrga..saya booking pon guna debit kad maybank je..

MuslimHotelcom said...

Anda mencari Muslim Hotel di Malaysia yang menyediakan kemudahan-kemudahan bagi individu Muslim, seperti arah qiblat, makanan halal, spa dan kolam renang bagi kaum wanita sahaja dan juga lokasi yang berdekatan dengan masjid?

Kami di Muslimhotelcom mempunyai senarai-senarai hotel tersebut.

Kuala Lumpur : http://bit.ly/MuslimHotelcomKualaLumpur
Singapore : http://bit.ly/MuslimHotelcomSingapore

Dan jika ingin mencari Muslim Hotel di sesuatu daerah, jangan segan untuk menghubungi kami dan kami akan mencarinya untuk anda. www.muslimhotel.com

keyboard tasya said...

Mmg betoi nenek cite tu..mse sy kecik2 pegi cameron sejuk sgt klo bcakap kua wap,telinge jdik pekak sikit...huhuhu

Unknown said...

Blh bg no. phone muslim hotel ni.

Anonymous said...

0122160975/0132562926/054914080

Urutan bersalin pulau pinang said...

Nanti nak pergi sini