Wednesday, December 04, 2013

Hotel Harbour View, Kuching

6 Oktober 2013 aku dan kawan aku terbang ke Kuching menghadiri seminar IPV6. Lokasi kami yang pertama ke Water Front tempat yang popular untuk orang luar dan masyarakat tempatan beristirehat. Kawasan Water Front  ini banyak hotel murah dan mahal berselerakan. Tidak menjadi masalah kepada sesiapa yang datang ke Kuching untuk mencari tempat menginap.

Seorang lelaki yang meniaga di tebing sungai mencadangkan kami duduk di John's Place bajet hotel. Harganya murah tak sampai RM70 dan masih baru katanya. Kami terus ke sana dan memang pun nampak baru dan aku meninjau biliknya yang sedang dikemas dan memang nampak luas dan bersih. Cuma aku tak berani untuk menginap di situ kerana di bawah hotel itu kedai makannya dipenuhi lelaki yang minum arak. Cara mereka pandang kami pun macam tak pernah jumpa manusia dan kawasan sekitarnya terasa sunyi dan tempatnya tersorok dari laluan jalan utama.

Untuk keselamatan diri kami menginap di  Harbour View hotel yang terletak bersebelahan dengan John's Place.



Harbour View Hotel. Gambar songlap dari web rasminya.



Harga standard room yang paling murah RM155. Harga bilik kami RM166 kerana mengadap sungai dan tiada sarapan pagi untuk harga ini. Aku teruskan saja pro dan kontra bilik ini.

Pro
----
1. Berdekatan dengan Water Front dan kedai-kedai souvenir.
2. Kebiasaan hotel bisnes (Wifi, tv satelit, peti ais mini, pengering rambut)

Kontra
--------
1. Bilik nampak lama dan  kecil
2. Katil rapat ke dinding.
3. Jangan terkejut ada bible dalam laci
4. Tak ada seterika (macam ini hotel untuk orang bisnes ?)
5. Saluran paip hendak cuci anu tak ada. Nak tarik paip mandi tak sampai. Terpaksalah guna gelas. Agaknya hotel ni khusus di buat untuk orang barat menginap.


Ini video bilik hotel tu.





No comments: