Monday, June 03, 2013

Kapas Island Resort

Kali ini cuti2 Malaysia ke Pulau Kapas pula. 3H2M, tarikh 16-18Mei 2013 . Ini kali ke-3 aku ke sini. Aku suka pulau ni sebab ia sangat tenang. Orang tak ramai. Airnya pun cantik dan jernih. Di jeti Marang  pun kita boleh nampak ikan yang cantik2. Masa aku and the gang tengah tunggu bot untuk ke Pulau Kapas datang  kami dah boleh nampak ikan todak dan seekor anak penyu  di gigi air jeti Marang.

Sebelum ke sini aku telefon Kapas Coral Beach (KCB) tapi semua chaletnya dah penuh. Pilihan kedua aku Kapas Island Resort (KIR). Aku pernah menginap di sini sebelum ini dan aku memang suka chalet di sini sebab ia ada ruang persalinan dan tandasnya tidak sekali dengan ruang bilik tidur. KIR adalah antara chalet termahal di sini. KIR ini di rasmikan oleh Bekas PM Mahathir Mohammed pada 1992.

Aku menginap chalet seaview (chalet no.6) dengan harga RM200. Nama saja seaview tapi bukan mengadap laut pun berdekatan laut je. Katil 1 queen dan 1 single.  Kalau standard room RM150. Deluxe Garden View RM180.

Pro
----
1. Bilik tidur luas
2. Bilik air luas. Air paip mandi laju.
3. Ada ruang persalinan
4. Bilik air tersorok dari ruang tidur
5. Aircon
6. Ada balcony
7. Peti ais kecil
8. Sachet di sediakan
9. TV channel basic dan channel Hijrah paling clear.
10. Customer service baik.
11. Sarapan pagi untuk dua orang. Kami bertiga tapi diberi percuma untuk seorang lagi selepas dipujuk rayu hehehe.

Kontra
--------
1. Mangkuk tandas sedikit kotor.
2. Tandas kadang2 berbau tapi tak sampai ke ruang bilik tidur. Mungkin tiada ruang udara keluar masuk di tandas.
3. Air sinki dan air paip tandas perlahan.
4. Tiada tap air panas.
5. Tiada baldi untuk letak pakaian basuhan
6. Malam banyak nyamuk. Jangan buka pintu.

Berkenaan KIR ini kami diberitahu oleh seseorang di pulau itu yang tukang masak di KIR ini adalah  orang Cina dan masakan tengahari dan malam disediakan beliau. Hanya sarapan pagi tukang masak Melayu. Juga kami diberitahu, staff KIR pernah ternampak balang berisi daging merah terletak di antara ruang2 rempah ratus di dapur dan ketika pegawai kesihatan datang buat spot check di dapur2  chalet Pulau Kapas, balang berisi daging merah itu sempat disorokkan oleh tukang masaknya. Macam tu lah cerita yang disampaikan kepada kami. Katanya dia dah nasihatkan staff KIR supaya buat aduan pada Jabatan Agama.  Jadi kami pun tak rasa dah nak makan di KIR. Makan di chalet lain saja.  Kami sempat makan malam di situ hari pertama itu pun kami ingatkan orang Melayu yang masak. Patutlah aku nampak perempuan cina keluar dari dapur juga nampak ada botol arak di atas meja makan yang gelap.  Terkejut juga nampak botol arak tiba2 muncul entah dari mana.  Seingat aku KIR tak jual arak dan setahu aku sebelum ini KIR ini diuruskan oleh orang Melayu  dan menurut orang pulau itu memang pun sebelum ini orang Melayu yang mengurus tapi tak pasti kenapa Cina yang uruskan sejak selepas Raya Cina tahun ini dan katanya bulan  Jun ini  pengurusan akan diambil alih oleh orang Melayu semula. Menurut orang yang bercerita itu hanya Kapas Beach Chalet dan Turtle Valley sahaja yang ada jual arak kerana kedua2 chalet itu diuruskan oleh  bukan Islam. Jadi kepada sesiapa yang menginap di KIR sila pastikan pengurusannya dah bertukar dan tukang masaknya juga dah bertukar.

Ini pula kos ke Pulau Kapas dari jeti Marang.
-----------------------------------------------------
1. Tiket pergi balik RM30 seorang. Tiket kami beli di kaunter MGH travel di jeti Marang. Harga kadang2 berlainan bagi setiap counter. Jika book dengan chalet harga akan sedikit mahal, Mungkin tambahan RM5 atau RM10. Lebih baik beli terus di kaunter.
2. Snorkeling RM25 seorang (RM15 sewa goggle dan jaket keselamatan), RM10 bot. Kayak RM15 seorang.  Setiap chalet mungkin lain harganya. Harga boleh dirunding.
3. Makan memang mahal. Harganya dua kali ganda dari harga di darat. Kami pernah makan di chalet Pakya, KIR dan  sebelah jeti entah apa nama kedai tak ingat. Semua makanan di tempat yang kami makan tidak mengecewakan.

Ini video bilik Deluxe Seaview yang kami menginap

Ini pula cafeteria Kapas Island Resort.

Ini Chalet Seaview yang kami menginap
Jeti Pulau Kapas. Di jeti ni pun dah boleh memancing dan mencandat

Nikmatnya minum waktu tengahari

Segerombolan ikan yang dapat di lihat dari jeti. Macam ikan bilis.
Persisiran pantai. Langit mendung
Aktiviti kayak
Waktu petang
Waktu senja
Mamat ni sedang memancing dan mencandat di jeti. Berjaya menangkap seekor sotong dan seekor bawal putih.

Anonymous said...

kaya gile kamu ni ek...setiap bulan pegi jalan...kamu tentu bos bos. kalau next trip saya nak ikut bole ke

Razila said...

Macam best je..mabuk x naik boat tu?