Wednesday, April 02, 2008

3 Mac tarikh bersejarah

Tanggal 3 Mac 08 satu tarikh yang amat bahagia dalam hidup aku sebab apa tau? Sebab pembangkang berjaya menawan 5 negeri hakikatnya 6 termasuk Wilayah Persekutuan. Aku mengundi di kawasan Gombak , ADUNnya Dr. Hassan Ali Parlimennya Azmin Ali. Datang pukul 4:45 ptg dengan memakai baju warna kuning lambang BERSIH utk hari Sabtu sambil memberikan IC lama pada petugas SPR dengan beralamat tertera di situ Teluk Intan, Perak aku terus masuk ke dalam dan memangkah kedua2 nama tersebut. Aku terlupa nak tengok siapa calon BN. Aku tunggu juga kalau SPR nak tanya aku ni pengundi hantu ke tapi tak ditanya. Aku tunggu juga dia tanya kenapa tak tukar IC baru tapi tak juga ditanya. Kalau dia tanya memang dia kena sembur. Aku takkan tukar selagi tak diwajibkan tukar dan aku hendak menjadi rakyat Malaysia yang terakhir menukar IC. Ada peluang masuk Guiness record ape..!

Pukul 7:00pm terus dapat berita pertama dari kawan katanya kawasan Gombak BA dah tawan. Aku terkejut menepuk2 tangan sampai senyum naik ke telinga. Masa tu aku kat office dengan kengkawan semuanya bersorak. 15 minit selepas itu dapat berita dari kawasan Titiwangsa Dr. Lo'lo menang bergema lagi office aku. Masing2 mencari pembekal maklumat terkini yang bestnya orang2 teknikal office aku standby kat pusat SPR. Tak payah tunggu TV yg slow tu. Di tambah lagi maklumat terkini dari Malysiakini website. Berlumba2 kami memberi maklumat diikuti dengan berita jatuhnya Shahrizat, berita Kelantan ditawan 42/45. Tak putus2 hp berdering2 bertanyakan berita. Yang tak terkira seronoknya bila dapat tahu orang2 yang glamer kalah. Org SPR yang standby kat office aku pun bersorak gembira bila keluar nama2 BA.

Pukul 10pm Penang ditawan, seterusnya Kedah dan masa itu dijangkakan Terengganu dan Perlis akan ditawan tapi hampa. Terubat pula dengan berita mengejut Perak dan Selangor ditawan. Punyalah terlalu gembira sampai tak sedar aku duduk di office sampai 4 pagi. Balik rumah tunggu solat Subuh dan esoknya aku belanjeng semua kengkawan termasuklah yang tak layak jadi rakyat Msia (sebab tak ngundi). Dua minggu berturut-turut orang sekeliling cakap pasal politik. Yang tak reti politik pun terus minat politik yang tak mengundi pun menyibuk nak bercerita. Apa-apa pun undi bukan lagi rahsia....Adioss!!




No comments: