Tuesday, April 15, 2008

Perbincangan yang mengubah paradigma aku

Huh...tajuk macam siut.Sebenarnya dah lama aku tidak menulis di blog ini. Hendak dikatakan sibuk memang tidak pun tapi mungkin aku tiada idea untuk menulis dan mungkin juga aku terlalu sibuk memikirkan masalah sendiri. Hanya memikir masalah tanpa memikirkan penyelesaian. Buang masa. Hari ini aku kembali menulis kerana aku hendak bercerita tentang satu topik perbincangan yang dibincangkan di TV1 pada hari Ahad dan tajuknya berkenaan watak wanita di dalam drama/filem. Dua ahli panel jemputan iaitu Salmiah Ismail dari Dewan Bahasa dan Pustaka dan Faisal Tehrani penulis novel yang semakin terkenal.

Yang membuat aku tertarik untuk menulis di sini adalah disebabkan cerita-cerita novel dan cerpen yang diangkat masuk ke dalam drama atau filem. Adalah sesuatu yang menarik dan satu kelainan apabila pembikin drama/filem Malaysia menterjemahkan cerita novel ke dalam kaca tv tetapi dengan syarat kualiti novel tersebut adalah tinggi. Aku tidak menonton drama "Cahaya pada hati" yang katanya telah ditayangkan di tv beberapa hari sebelum perbincangan ini berlangsung. Diharapkan pihak RTM dapat menayang semula drama tersebut yang berkisar tentang seorang lelaki baik yang hidup sederhana dan mempunyai masalah kewangan dan keluarga tetapi cuba untuk menjadi jahat dengan membabitkan diri dengan rasuah tetapi akhirnya menukar niatnya semula. Walaupun beberapa sedutan drama itu ditayang tetapi aku sudah rasa ia satu cerita yang sangat menarik terutama satu babak yang menunjukkan Nasir Bilal Khan keluar dari kereta dan terus melutut di kawasan yang bertanah dan tangannya mengambil segenggam tanah dan memakannya sambil menangis teresak-esak.

Apabila pengacara bertanya pada Salmiah tentang babak tersebut, Salmiah berkata memang Nasir makan tanah yang betul. Aku berasa teruja melihat babak itu dan menurut penulis cerpen "Cahaya pada hati" iaitu Faisal Tehrani, kisah makan tanah ini dimuatkan dalam ceritanya sebab beliau pernah mendengar sabda nabi yang berbunyi lebih baik makan tanah daripada terbabit dengan rasuh (maaf betulkan aku berkenaan dengan sabda nabi ini jika ada yang tidak betul takut penyampaian yang aku sampaikan tidak menepati maksud Faisal). Apabila digarap cerpen sebegini ke dalam drama ia menjadi sesuatu yang meninggalkan kesan yang mendalam di jiwa. Memang masyarakat kita perlu dididik dengan drama-drama yang sebegini cukuplah sudah dengan drama cinta melayu, cerita korporat melayu dan cerita memburukkan orang-orang alim yang memualkan tanpa ada sebarang kesan atau motif untuk pendidikan jiwa. Aku tertarik juga dengan seorang pemanggil yang bernama Muthu, walaupun dia tidak fasih berbahasa Melayu dan loghat tamilnya tebal tetapi yang terharunya apabila dia memberitahu dia hendak melihat lagi cerita-cerita sebegini ditayangkan. Tabiklah Muthu.

Di akhir-akhir perbincangan itu Faisal telah menunjukkan beberapa koleksi buku novel beliau yang mengangkat wanita sebagai satu hero yang kuat dari sudut emosi dan jiwa dan mengembangkan lagi kata-kata "tangan yang menghayun buaian mampu menggegarkan dunia". Laa...rupanya dia novelist ternama. Sudah banyak kali aku melintasi buku-buku beliau di kedai-kedai buku tetapi aku langsung tidak ada hati untuk membelinya bahkan aku pernah berjumpa dengan Faisal tetapi aku tidak teringin untuk mengenalinya kerana aku menganggap beliau sebagai penulis novel picisan. Tetapi selepas rancangan itu aku sedikit teruja untuk mengubah sedikit pembacaan ke novel pula. Sasaran novel aku yang pertama ialah 1515 karya Faisal Tehrani yang telah memenangi hadiah utama novel remaja. Terima kasih untuk semua yang terbabit dengan topik perbincangan di TV1 pada hari Ahad lepas kerana topiknya sangat menarik dan ahli-ahli panelnya juga menarik. Adiosss!!!

No comments: